Threshold (UK) @ Kyttaro, Athens, 12.11.2017

IMG_3185Sunnuntai-iltana elävän musiikin tarjonta Kreikan pääkaupungissa oli raskaamman puoleista. Ohjelmaksi valikoitu progressiivista metallia soittava brittibändi Threshold, joka oli itselleni ennalta lähes tuntematon. Sankarillisten tarustojen soundtrackia takova bändi on lajityypissään kuitenkin varsin komeasoundinen ja taitava orkesteri. Ateenan keikka aloitti Euroopan syyskiertueen uunituoreen albumin kunniaksi.

Tavastian koko luokkaa oleva Kyttaro sijaitsee parin kilometrin päässä Syntagmasta, Ateenan ytimestä. Sen kävelee kevyesti ja samalla näkee länsimaisen sivistyksen pääkaupungin nykytilan. Eeppinen Akropolis päivystää taustalla jylhänä, mutta matkalla ei voi välttyä talouskurimuksessa ryvettyneen valtion nurjaa puolta. Asunnottomia lojuu makuupusseissaan, kerjäläisiä kyyhöttää kadunkulmissa ja ajelehtivia ihmiskohtaloita vaeltaa vastaan.IMG_3186

Kyttaro vetää 800 henkeä ja mainoksista päätellen ohjelmisto on metalli, hard rock ja blues -painotteista. Yleisöä oli lähes tuvan täydeltä, josta vähintään 80 % miespuolisia.  Klubi on tilana korkea, jonka toista reunustaa kiertää matala pieni parvi. Alfa-olutta sai ostaa sivulla olevasta baarista neljän euron hintaan. Kielloista huolimatta aika moni tuprutti savukkeittaan konsertin aikana. Vaatimaton lava oli ympäröity trussikehikolla, mutta siinä oli asiaan kuuluvaa ison stagen henkeä.

Threshold julkaisi The Legends of Shires albumin syyskuussa ja keikkasettiin mahtui runsaasti uusia kappaleita. Kun saavuin klubin edustalle, soitto kuului kadulle. Se ei ollut lämmittelijä The Silent Wedding, vaan keikkansa aloittanut illan pääartisti. Parista missatusta biisistä huolimatta ostin 25€ hintaisen lipun ovelta. Se on ihan maltillinen hinta varsin suositusta orkesterista. Thresholdia on verrattu yhtyeisiin kuten Queensrÿche ja Symphony X. En ole tämän genren tuntija, mutta uteliaisuus sai palkinnon. Helppo kuvitella myyttinen sanansaattaja Feidippides juoksemassa Marathonin taistelusta Ateenaan kertomaan ilouutista voitetusta sodasta – ja taustalla soivan Thresholdin The Man Who Saw Through Time.

IMG_3184Lähes kolmekymmentä vuotta kasassa olleen Thresholdin ainoa alkuperäisjäsen on kitaravelho ja tuottaja Karl Groom. Rummuissa Johanne James taitaa luurit korvillaan monimutkaiset rumpukompit ja samalla pyörittelee kapuloita sormiensa välissä. Koskettimissa lähes alusta asti mukana ollut Richard West vyöryttää syntetisaattorisoundiaan. Basson varressa on pitkään toiminut Steve Anderson. Vokalistiksi on paluun tehnyt Glynn Morgan, jonka edellinen pesti päättyi 1994. Morgan hoiti vakuuttavasti lauluosuudet ja jutustelut. Hänen äänensä on vahva, mutta miedosti maustettu. Yhtyeen perusilme muistuttaa enemmän perusprogebändiä kuin metallimiehiä. Soundi oli miksattu korvia miellyttäväksi ja volyymikin oli maltillinen.

Yhtyeen uusi materiaali on tasavahvaa, melodista ja hittipotentiaalia löytyy setin päättäneessä kappaleessa Small Dark Lines. Vanhemmista kappaleista Mission Profile ja Ashes olivat varmimmat nyökyttäjät. Keikka oli ehdottomasti positiivinen yllätys. Vasta käynnistetty kiertue tarjosi tuoreen, mutta hyvin treenatun shown. Käsillä oli pieni spektaakkeli, josta itse bändi oli selkeästi innostunut kuten myös vastaanottavainen kreikkalaisyleisö ja yksi suomalainen sanansaattaja.IMG_3180

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s